Menjalankan Operasi Perniagaan Perkhidmatan atau Kedai Runcit
Kebanyakan perniagaan runcit meliputi pembelian barangan atau perkhidmatan daripada pengeluar, pemborong, agen, pengimport atau peruncit yang lain dan menjualnya kepada pengguna akhir.
Ciri-ciri untuk dipertimbangkan:

1. Pengurusan kedai
Reka bentuk kedai perlu menitikberatkan suasana, imej, hiasan dalaman dan hiasan luaran yang mampu memberikan suasana positif kepada pelanggan. Susun atur kedai pula melibatkan susunan barangan di dalam kedai.

2. Pengurusan Stok
- Membina jaringan pembekal (Operasi satu pembekal utama atau banyak pembekal) dengan mengambilkira penghantaran “tepat pada waktu”.
- Mempertimbangkan perjanjian pembekalan jangka masa panjang dengan pengeluar barangan.
- Membuat jadual penghantaran bekalan berdasarkan masa dan aliran wang tunai.
- Menggunakan sistem berkomputer untuk menerima dan memeriksa stok (perisian pengurusan runcit boleh digunakan untuk mengesan rekod pembelian, penerimaan, jualan, inventori dan laporan stok).
- Simpan stok secara sistematik contohnya bilik stor dengan rak, mudah dicapai dan lain-lain.
- Mempunyai inventori yang mencukupi berdasarkan trend dan musim.

3. Syarat Pembekalan
Jika kredit, apakah syaratnya, 30 atau 60 hari?
Syarat penghantaran stok

4. Pembayaran

5. Pelanggan
Menawarkan insentif yang menggalakkan pelanggan untuk membuat pembelian seterusnya dengan cara berkongsi maklumat perhubungan mereka dengan peniaga.
Mengutamakan suasana mesra dan khidmat pelanggan yang berkualiti.
Memaksimakan waktu operasi perniagaan untuk memenuhi keperluan pelanggan dan mengimbanginya dengan kos tetap seperti sewa dan utiliti.

6. Pekerja
Pengguna sering membentuk tanggapan terhadap sesuatu perniagaan dengan menilai
tenaga jualannya.
Bahagian ini akan membincangkan tentang operasi harian perniagaan: lokasi, peralatan, pekerja, proses dan suasana persekitaran. Antara keperluan utama yang harus dititikberatkan oleh usahawan adalah seperti berikut:
